Wskazówki dla wydawców – część 2: pięć zasad zapewniających dobry odbiór witryny przez użytkowników

środa, 21 listopada 2012 | 19:23

Labels:

To jest drugi post z naszej trzyczęściowej serii na temat pięciu zasad, o których warto pamiętać, projektując witrynę pod kątem użytkowników. Stosując te zasady, możesz sprawić, że użytkownicy będą pozytywnie odbierali Twoją witrynę. 

W naszym ostatnim poście pokazaliśmy, dlaczego warto zidentyfikować cele Twojej witryny i Twoich użytkowników. Opisaliśmy też, jak utrzymać użytkowników w witrynie i podkreśliliśmy znaczenie jej spójnej architektury.

Z tego postu dowiesz się, jak pomóc użytkownikom w poruszaniu się po Twojej witrynie oraz jakie konfiguracje sprawdzają się w przypadku różnych zastosowań (komputer stacjonarny lub telefon komórkowy).

3. Zadbaj o to, by użytkownicy wiedzieli, co robić na Twojej stronie 

Użytkownik powinien zawsze wiedzieć, jakie następne kroki może wykonać w Twojej witrynie. Gdy trafi na Twoją stronę, musi od razu wiedzieć, na co powinien zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, a na co – w drugiej itd. Powinien też dokładnie wiedzieć, co może w danym momencie zrobić, np. przeczytać powiązany artykuł lub kliknąć „Kup”, by dokonać zakupu.

Wskazówki:
Jeśli chcesz stworzyć skuteczne wezwania do działania, zwróć uwagę na poniższe kwestie:

  • Wyróżnienie: zwróć uwagę użytkownika na wezwanie do działania, stosując odpowiedni rozmiar, kolor, kontrast i/lub pustą przestrzeń. 
  • Prostota: nie zaśmiecaj strony, umieszczając w niej zbyt wiele różnych czynności do wykonania. Zastanów się, jakich działań naprawdę oczekujesz od użytkowników, i zaprojektuj witrynę pod tym kątem. 
  • Zachęta: zachęcaj użytkowników do podjęcia działania. Możesz im na przykład zaproponować rabaty, prezenty, kupony na loterię lub dostęp do większej ilości treści. 
  • Bliskość: umieszczaj wezwania do działania w odpowiednim miejscu na stronie. Jeśli na przykład strona zawiera artykuł, wezwanie do działania możesz umieścić pod artykułem. 
  • Konsekwencja: umieść wezwanie działania na wszystkich odpowiednich stronach w witrynie i zachowaj spójność jego wyglądu. 

4. Dopasuj wygląd i funkcje witryny do sytuacji użytkowników 

Twoja witryna musi zapewniać komfort obsługi użytkownikom, niezależnie od tego, kiedy i gdzie potrzebują z niej skorzystać. Warto zastanowić się nad tym, jak użytkownicy korzystają z witryny w różnych sytuacjach. Weź pod uwagę ich ograniczenia czasowe i urządzenie, jakiego używają (telefon komórkowy, komputer).

Wskazówki:
Zastanów się nad różnymi sytuacjami, w których mogą znajdować się Twoi użytkownicy:

  • Poznaj sytuację: co skłoniło użytkownika do poszukiwania informacji w Twojej witrynie?
  • Ogranicz funkcje: mobilna wersja Twojej witryny powinna zawierać tylko główne elementy witryny, które pomogą użytkownikom znaleźć potrzebne informacje. Zaawansowane funkcje stosuj w witrynie na komputery, których użytkownicy mają zwykle nieco więcej czasu.
  • Zapewnij szybkość: użytkownicy mają tylko kilka sekund, więc zadbaj o to, by Twoja witryna wczytywała się błyskawicznie. Narzędzie Google do pomiaru szybkości działania strony ​pomoże Ci zoptymalizować czas jej wczytywania. 
  • Przebaczaj: użytkownicy „popełniają błędy” – zwłaszcza podczas korzystania z komórek. Ułatw im cofnięcie niepożądanych zmian i powrót do miejsca, w którym byli, bez konieczności korzystania z przycisku Wstecz. 

Przykład: 
Załóżmy, że prowadzisz witrynę z opiniami na temat restauracji. Czym różni się zachowanie użytkownika telefonu komórkowego od zachowania użytkownika komputera? Po pierwsze, użytkownicy komórek są prawdopodobnie w ruchu, mogą więc nawet przeglądać Twoją witrynę podczas spaceru. Nie mają czasu na przeglądanie wielu stron restauracji, tak jak to ma miejsce w przypadku komputerów. Oczekują, że Twoja witryna namierzy ich lokalizację przy użyciu systemu GPS i pokaże im polecane restauracje w okolicy na podstawie ich zapytania. W ramach optymalizacji tego, jak użytkownicy komórek odbierają Twoją stronę, możesz wyświetlać im najbardziej popularne, ale krótkie recenzje, ponieważ nie mają oni czasu na czytanie długich tekstów.

Najważniejsze jest, by wyobrazić sobie sytuacje, w jakich mogą być użytkownicy wchodzący na Twoją witrynę, i dopasować do ich potrzeb to, co w niej widzą.

Jutro opowiemy o tym, jak zachęcać użytkowników do powrotu na Twoją stronę i jak sprawić, by zostali Twoimi stałymi klientami.











0 Komentarze: