Mobilne poniedziałki: co będzie lepsze dla firmy – witryna czy aplikacja komórkowa

poniedziałek, 7 maja 2012 | 17:21

Labels:

*Źródła w języku angielskim

W zeszłym miesiącu opisaliśmy*, dlaczego nadszedł czas, by zmobilizować siły i dostosować witrynę do potrzeb prawdopodobnie najszybciej rosnącej grupy odbiorców – użytkowników komórek. Rozpoczęliśmy też inicjatywę GoMo*, aby to ułatwić. Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem rozwiązań mobilnych, prawdopodobnie rozważasz, czy ma to być witryna komórkowa, aplikacja komórkowa, czy może jedno i drugie. Odpowiedź zależy wyłącznie od potrzeb Twojej firmy.

Warto zwrócić uwagę, że dla wydawców internetowych wybór strategii często nie sprowadza się do wyboru jednego rozwiązania mobilnego. Witryny komórkowe są tańsze i prostsze. Wielu wydawców internetowych zaczyna przedsięwzięcia skierowane do użytkowników urządzeń mobilnych od założenia witryny komórkowej. Stają wtedy wobec dylematu: czy warto zainwestować więcej i utworzyć też aplikację? Poniżej podajemy kilka pytań, jakie należy wziąć pod uwagę podejmując decyzję, czy aplikacja mobilna będzie odpowiednim rozwiązaniem dla firmy.

Kim są Twoi użytkownicy?
Sprawdź, jak użytkownicy wchodzą na Twoją stronę. Możesz użyć raportu „Platformy”, na karcie „Raporty skuteczności” na koncie AdSense. Wiedza o urządzeniach, z których użytkownicy wchodzą na Twoją stronę, ułatwi dostosowanie oferowanych treści tak, by wygodnie można było czytać je np. na komórce czy tablecie. Jeśli np. większość odwiedzających używa zwykłych telefonów, aplikacja na smartfony nie będzie dla nich przydatna.



W jaki sposób użytkownicy mają wchodzić na Twoją stronę lub aplikację mobilną?
Połączenie z internetem jest ważne. Witryna mobilna wymaga od użytkowników pobierania danych, natomiast w przypadku aplikacji użytkownicy mogą buforować treści i odczytywać je później, kiedy ich potrzebują. Informacje turystyczne i mapy to świetne przykłady zawartości, która jest bardzo przydatna po pobraniu i zapisaniu w komórce do późniejszego użytku.

W jaki sposób użytkownicy mają korzystać z tego, co oferujesz?
Telefony komórkowe pozwalają użytkownikom na wyjątkowy sposób korzystania z treści w internecie. Aplikacje mobilne pozwalają korzystać z wbudowanych funkcji telefonu, niedostępnych w przeglądarkach komputerowych – odbiornika GPS, akcelerometru, kamery wideo itp. W nowych urządzeniach coraz więcej tego typu funkcji staje się dostępnych za pośrednictwem bibliotek HTML5, ale aplikacje komórkowe w dalszym ciągu zapewniają najbardziej rozbudowany zestaw opcji pozwalających na korzystanie z funkcji komórek.

Jak szybko chcesz wprowadzać zmiany w oferowanej treści? 
Aktualizację witryny mobilnej można zrobić od razu. Z drugiej strony, zależnie od typu wprowadzanej zmiany, niektóre sklepy/witryny z aplikacjami mogą wymagać ponownego przesłania aplikacji. Następne użytkownicy muszą zaktualizować aplikację w swojej komórce.

Jakie masz ograniczenia związane z programowaniem i budżetem?
Wybór rozwiązania w dużym stopniu zależy od możliwości i zasobów dostępnych w firmie. Jeśli nie masz możliwości tworzenia rozwiązań mobilnych przez własnych programistów, warto uwzględnić dodatkowe koszty programowania i aktualizacji swojej oferty. Witryna mobilna to jednorazowa inwestycja, natomiast tworzenie i utrzymanie aplikacji wymaga znajomości wielu platform systemowych. Podobnie jak w przypadku każdej cennej inwestycji, nie należy tego traktować jako jednorazowego projektu, o którym można zapomnieć po realizacji. Użytkownicy będą oczekiwali, że to, co oferujesz, będzie stale aktualizowane i „świeże”.

I wreszcie – należy ustalić, kto będzie odpowiadać za dalszy rozwój oferty i czy w tym celu konieczne będzie zatrudnienie nowego pracownika. Gdy odpowiesz sobie na te pytania, łatwiej będzie Ci podjąć decyzję korzystną dla firmy i Twoich użytkowników.

0 Komentarze: