Jeszcze lepsze kierowanie kontekstowe

poniedziałek, 21 marca 2011 | 16:50

Labels:

Jako partner programu AdSense wiesz, że firma Google stale doskonali proces dopasowywania reklam do treści w ramach Twojej witryny, tak aby użytkownicy oglądali coraz trafniejsze reklamy, co z czasem powinno też wpłynąć na zwiększenie Twoich przychodów.

Pole „referral_url” (odsyłający adres URL) to jeden z wielu sygnałów, które wykorzystujemy w celu kontekstowego kierowania reklam na Twoją witrynę. Zawiera ono informacje na temat linku klikniętego przez użytkownika w celu przejścia do Twojej witryny. Link mógł się znajdować zarówno w wyszukiwarce, jak i w innej witrynie internetowej. Każdy webmaster może przeglądać odsyłające adresy URL, aby sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy dotarli do jego witryny.

Dzisiaj sprawdzimy, jak działa ta funkcja w przypadku, gdy użytkownik dociera do witryny oferującej porady związane z rowerami ze strony wyników wyszukiwania w wyszukiwarce. Wyobraź sobie, że użytkownik wyszukuje w Google zapytanie sklep rowerowy poznań i klika wynik wyszukiwania, który prowadzi do Twojej witryny. Odsyłający adres URL przekazywany do Twojej witryny może wyglądać mniej więcej tak: http://www.google.pl/search?q=sklep+rowerowy +poznań. Jako przykładu użyliśmy tu wyszukiwarki Google, ale podobne informacje sa przesyłane również w przypadku innych wyszukiwarek.

Aby wyświetlić najtrafniejsze reklamy, słowa zapytania sklep rowerowy poznań w odsyłającym adresie URL traktujemy tak, jakby były one częścią treści Twojej strony internetowej. Dzięki temu możemy lepiej dopasować reklamę wyświetlaną w Twojej witrynie. W tym przykładzie możemy wykorzystać dodatkowe informacje ze słów zapytania, aby wyświetlić reklamę sklepu rowerowego w Poznaniu, a nie np. w Gdańsku (w zależności od innych słów na stronie).

Od niedawna rozszerzyliśmy możliwość korzystania ze słów zapytania w odsyłających adresach URL do kilku godzin, dzięki czemu możemy wyświetlać jeszcze trafniejsze reklamy. Od strony technicznej wygląda to tak, że dopasowujemy trafne słowa zapytania do odsyłającego adresu URL za pomocą istniejących plików cookie dotyczących reklam w przeglądarce użytkownika. Po pewnym czasie (kilka godzin) słowa zapytania przestają być wykorzystywane w celu dopasowywania reklam. Oczywiście, użytkownicy mogą w dowolnej chwili zrezygnować z naszego pliku cookie dotyczącego reklam.

Umożliwia to nam wyświetlanie trafniejszych reklam w większej liczbie witryn partnerów programu AdSense, które użytkownik może przeglądać w ciągu kilku godzin. Załóżmy, że użytkownik z naszego przykładu opuszcza Twoją witrynę poświęconą rowerom i przechodzi do innej witryny, która również jest partnerem programu AdSense. Ponieważ słowa sklep rowerowy poznań są zawarte w odsyłającym adresie URL użytym w ciągu ostatnich godzin, możemy je wykorzystać wraz z treścią samej strony z wiadomościami, aby wyświetlić użytkownikowi tej strony możliwie najtrafniejszą reklamę.

Korzystanie z sygnałów zawartych w odsyłających adresach URL to jedna z wielu metod wykorzystywanych przez nasze zespoły w celu udoskonalania kontekstowego dopasowywania reklam wyświetlanych w Twojej witrynie.

Opublikowane przez: Rebecca Illowsky – menedżer ds. produktu

3 Komentarze:

Artur pisze...

Na forach internetowych piszę się o "marcowej zapaści" - http://www.forum.optymalizacja.com/index.php?showtopic=117414

Wielu użytkowników pisze, że ma spory spadek przychodów z Adsense. Czy to jest spowodowane zmianami technicznymi dopasowania reklam, czy po prostu słabszy miesiąc jest?

Inside AdSense Polska pisze...

Faktycznie, z końcem lutego zostały wprowadzone zmiany w algorytmach wyszukiwarki Google, jednak oprócz możliwych przetasowań w wynikach na stronie wyszukiwania nie wpłynęło to w niewielkim stopniu na dopasowanie reklam.

JPrez pisze...

W tym czasie Google wprowadziło w Adwords bodajże automatyczną optymalizację konwersji. Przy czym nie insynuuje, że to jest przyczyną zapaści w Adsense, może to tylko zbieg okoliczności, chociaż z drugiej strony oba zjawiska praktycznie idealnie zbiegły się w czasie.

Co ostatnio zaobserwowałem w temacie dopasowania reklam:

1. Zdarza się, że w dużych jednostkach zamiast kilku reklam pojawi się jedna sztuka - wyśrodkowana
2. Obserwowałem ostatnio pojawianie się też zagranicznych reklam z różnych krajów na stronach pl.
3. Na dość różnych stronach pojawiały się te same reklamy nie bardzo pasujące do tematyki, co może sugerować zbyt szerokie pod względem słów kluczowych kampanie.
Składając to do kupy w jakimś stopniu mogłoby to wyjaśniać spadki CTR, aczkolwiek wcale nie musi. Co do spadków stawek za klik to nie mam pojęcia...

Pozdrawiam